איך מונעים ומה עושים עם אלימות בבית הספר?

כיצד מונעים הצקות ולעג? איך יוצרים אוירה רגועה ונעימה בכיתה? מה עושים במקרה של אלימות? הזכות הבסיסית של כל אחד ואחת מאיתנו היא הביטחון האישי: ביטחון פיסי וביטחון נפשי. אבל בבית הספר הילדים שלנו חשופים גם להתנהגויות אלימות מצד ילדים אחרים. צוות בית הספר לא תמיד יכול לראות את הדברים, והילד לא תמיד יודע איך להתמודד ומה לעשות.

מה ניתן לעשות כדי למנוע אלימות בכיתה? 7 טיפים לסביבה בטוחה

  1. יצירה של אוירה חיובית בכיתה ע"י שיתוף והקשבה, אמפתיה וסובלנות – אוירה כזאת תעודד רגישות וכבוד אחד כלפי השני. בסיס חיובי מעודד התחשבות, חברות ונועם.
  1. עידוד של עשייה חיובית, תרומה קהילתית ופעילות חברתית: פעילויות לעזרה חברתית וקהילתית מעצימות את העוסקים בדבר, מגבירה את האחריות ומגבשת – וכך מפחיתה אלימות ותוקפנות.
  1. יצירת גבולות ברורים: חוקים וכללים שחובה להקפיד עליהם מהיום הראשון ללימודים. משמעת, כבוד הדדי לילדים אחרים ולמורים, כבוד לרכוש וכו'. מומלץ לכתוב את הכללים בקיצור ולתלות אותם במקום בולט בכיתה.
  1. חובת דיווח: לבקש מהילדים לדווח מיד אם הם רואים התנהגות אלימה. להסביר את ההבדל בין הלשנה לדיווח – הדיווח חשוב, עוזר ומציל מפגיעה. כדאי לתת לילדים דוגמאות לבעיות שכוללות אלימות, ולשאול אותם מה הם היו עושים אם הם היו עדים למיקרים דומים. חשוב להתייחס למיקרים אלימים גם במדיה הדיגיטלית והרשתות החברתיות (ווטסאפ, פייסבוק, אינסטגרם)
  1. תשומת לב לסימנים: ילד הסובל מאלימות ואינו מדווח לרוב משנה את התנהגותו. לעיתים הוא מתחיל לפגוע בילדים אחרים (חלשים או קטנים ממנו) או בבעלי חיים, הוא מכונס בעצמו, פחות חברותי ואמפתי. חשוב לפנות אל הילד ולשאול אותו אם הוא מרגיש טוב, או אם יש משהו שמפריע לו. אם הסימנים ממשיכים או מחריפים – חשוב ליידע את ההורים ויועצת בית הספר בנידון.
  1. במקרה של בעית משמעת בכיתה – ברגע שיש בעיה (*)
  • בשלב הראשון כדאי להחליף מקומות בין הילדים בתקיפות אך לא בתוקפנות – ואת התלמיד שהפריע למקם קרוב למורה (משנה מקום משנה מזל), או – אם הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז – למקם אותו בסוף הכיתה – שם יוכל לעמוד במהלך השיעור. להתייחס בנועם גם לתלמיד המפריע (לזכור שהמניע הוא בדר"כ נסיון לקבל תשומת לב חברתית, וחוסר שליטה בדחפים). חשוב לא להתעצבן, לא להכנס למאבקי כוח ולא להשפיל.
  • אם התלמיד עדיין ממשיך בהתנהגות שמפריעה לכיתה – מומלץ להזהיר "אם תמשיך כך, אאלץ לדווח / להזמין את ההורים / להצמיד אותך לאב הבית…", ולא לחזור על התנאי יותר מפעם אחת.
  • לבקש מהתלמיד המפריע להשאר אחרי השיעור או בסוף יום הלימודים, כדי לדבר איתו בנפרד במטרה להבין מנין נובעת ההתנהגות (בדרך כלל קשה לתלמיד להסביר מדוע הוא מתנהג כך, אבל עצם השאלה תעורר אצלו מודעות להתנהגות), כדאי לעשות סימולצית החלפת תפקידים (מורה-תלמיד) כדי להבין שהתנהגות כזו מקשה ללמד, ולתת (בהמשך, באופן פרטני) חיזוקים חיוביים משמעותיים לילדים ששינו את התנהגותם.

(*) השלבים נכתבו בהשראת מאמריו של ד"ר פרידלר.

 

במקרה של אלימות מילולית או פיסית – חשוב לטפל בקונפליקט בדרכי שלום:

• רוגע: לאפשר לכל הצדדים להרגע כמה דקות.

• הקשבה: להקשיב לשני הצדדים, לחזור ולהדגיש את הבעיה שגרמה לאלימות (חשוב שכל צד ישמע את הצד השני), ולבקש משני הצדדים לספר מה הם הרגישו

• מטרה: לבדוק מה הצדדים רוצים (למשל, אם ילד א' חטף את הכדור לילד ב', יתכן שילד א' בכלל לא רצה את הכדור – אלא רצה שיקשיבו לו)

• פתרונות אפשריים: להעלות יחד מספר פתרונות לאירוע, ולפתח כל פתרון לכדי תוצאה

• פתרון רצוי: בחירה משותפת של פיתרון טוב לכולם.

• שינון לפעם הבאה: ללמד את הילדים לגשר באופן עצמאי לפי השלבים הנ"ל.

במקביל, חשוב ליידע את המורה המחנך/כת ואת ההורים. חשוב להעניש בצורה מידתית תלמיד שהתנהג בצורה אלימה. (*) השלבים הנ"ל נכתבו על פי שלבי ה"רמזור" בספר "אינטיליגנציה רגשית" של ד"ר דיויד גולמן

 

למי עוד ניתן לפנות במקרה של אלימות בבית הספר?

מלבד מנהל/ת בית הספר ויועץ/ת בית הספר ניתן להתייעץ גם עם:

כתבה מאתר משרד החינוך על אלימות בבית הספר

השירות הפסיכולוגי ייעוצי – שפ"י – שירות עם מגוון תוכניות לסיוע ומניעה במצבי חיים שונים: מניעת התעללות ופגיעות מיניות, מניעת אלימות וכישורי חיים, חינוך מיני, חינוך לחיי משפחה ומדריכים נוספים.קו פתוח של השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) בטלפון  1204.

אל"י – אגודה להגנת הילד – 1800-223-966

נוער מקשיב לנוער – 03-6919765

אגודת יד ביד – "אוזן קשבת" – 03-6204999

עלם – עמותה לנוער במצבי סיכון – מציעה מספר תוכניות למניעה, איתור וטיפול בבני נוער, תוך התייחסות לצרכים ייחודיים ומתן מענה לבעיות ולצרכים, שאותרו בשטח.

Yelem אתר מידע ותמיכה לצעירים – אנשי מקצוע, יועצים, מומחי אינטרנט ובני נוער נותנים מידע, תמיכה ועונים על שאלות ובעיות המציקות לכם.

קרבה בטוחה – מרכז לטיפול בבעיות אלימות ואלימות במשפחה. במרכז נערכים טיפולים קבוצתיים, פרטניים, זוגיים ומשפחתיים, הן לקורבנות אלימות והן לתוקפים עצמם ולעדים למעשי האלימות. בנוסף נערכות הערכות מסוכנות וסיכון, הכשרת אנשי מקצוע, הדרכה והוראה בתחום. כתובת המרכז: רחוב יוכבד בת מרים 24, תל אביב טלפון: 03-6484508

לפרטים והזמנות
פרטי הפניה

052-5333920 (נייד)
04-6251357 (טלפקס)
050-3888661 (נייד נוסף)