גלישה בטוחה, כל מה שרציתם לדעת!

לגלישה באינטרנט יש יתרונות רבים, זהו כלי נגיש שאפשר להתפתח בו מנטאלית וחברתית. להרחיב אופקים, ללמוד ולהתפתח. קל לתקשר דרך המחשב – יותר קל לכתוב רגשות ומחשבות. הריחוק ווירטואלי יוצר חופש בהבעה ויוצר פתיחות.

הרשתות החברתיות מעצימות את התקשורת עם הקרובים לנו, עוזרות לשמור על קשרים, לשתף, ליצור קהילות סביב מכנים משותפים שונים, לארגן מפגשים ופעילויות, ליזום מיזמים חברתיים ועוזרים לעשות טוב ברשת: הרשתות החברתיות עוזרות להעלות מודעות לבעיות חברתיות, ולמצוקות ולהתארגן כדי לטפל בהם.

 

האם האינטרנט מאפשר גלישה בטוחה לילדים שלנו?

תכנים אלימים ומזיקים – יחד כל הידע המעשיר באינטרנט, ישנם אתרים רבים המכילים הסתות לאלימות, פורנוגרפיה, התבטאויות גזעניות ומידע שיקרי.

פרטים אישיים – ילדים שרוצים לשתף חברים מעלים תמונות ופרטים אישיים לרשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם וכו'). הם לא מגבילים את הצפיה בפרטים שלהם לחברים קרובים בלבד.

התחזות והתנכלות – הסיסמאות בהם משתמשים הילדים קלות לפיצוח ולעיתים אף נשמרות במקום במקום חשוף. הדבר מקל מאוד על עבריינים המעוניינים להתחזות לילדים וללכוד ברשתם ילדים תמימים אחרים.

ברשתות חברתיות סגורות יש לעיתים התבטאויות אלימות שרק החברים / חברי הקבוצה רואים. ללא דיווח – לא ניתן לראות את האלימות ולטפל בה – והקורבן ימשיך לסבול.

 

איך אפשר להפוך את האינטרנט לאינטרנט בטוח?

5 טיפים וכללי ברזל ליצירת גלישה בטוחה, ברשימה ניתן למצוא כללים טכניים וכללים המערבים את הילדים – יישום כל הכללים יעזור ליצירת אינטרנט בטוח:

1. התקנה בבית הספר ובבית תוכנה לסינון תכנים אלימים ופורנוגרפיים. התוכנות מגינות גם מפני מפני פרסומות לא ראויות, ומאפשרת לצוות בית הספר ולהורים להכין את הילדים לקראת מפגשים מקריים בהמשך עם אתרים כאלה.

2. להנחות את הילדים איך אפשר לבחור סיסמה בטוחה (סיסמה המשלבת אותיות, מספרים וסימנים), ואיפה לשמור אותן (עדיפות לזיכרון).

3. להסביר לילדים מהי פרטיות ברשת – מה כדאי לשתף ומה כדאי לשמור, את מי כדאי לשתף ואיך ניתן להגביל את האנשים שצופים בתמונות ובפרטים האישיים שלנו.

4. לתת לילדים דוגמאות עם אלימות ברשתות חברתיות סגורות (כמו ווטסאפ ופייסבוק). לשאול אותם איך לדעתם מרגיש הקורבן לאלימות, ומה אפשר לעשות? השיחה הזאת היא שיחת הכנה חשובה ליום סגריר. בלעדיה, במקרה של אלימות ברשת החברתית – ברוב המקרים: הילד נסחף, נשאר אדיש או לא יודע איך להתמודד. (אגב, התעלמות או אדישות של חברי הקבוצה לאלימות ברשת חברתית פוגעת יותר מהפגיעה האלימה עצמה).

5. לדבר עם הילדים על נורמות התנהגות ברשת: כמו שהילדים למדו בגיל הרך לא להרביץ ולכבד את החבר, כך גם ברשת החברתית ישנה תרבות דיבור, כבוד ופרטיות. גם במקרים של כעס או כאב חשוב לשמור על הנורמות.

בתוכנית "כישורי חיים" של משרד החינוך מסבירים שבאינטרנט, כמו בחיים, יש יופי ויש גם סכנות. צריך לחיות בו בעיניים פקוחות, ולהיות מוכנים גם לבעיות. המוכנות שלנו יכולה לעזור לנו להימנע מצרות, או לצאת מהם מהר יותר.

לפרטים והזמנות
פרטי הפניה

052-5333920 (נייד)
04-6251357 (טלפקס)
050-3888661 (נייד נוסף)